يکشنبه 27 مهر 1404

اداره کل مدیریت بحران

شرح وظایف اداره کل مدیریت بحران

  1. هماهنگی و رصد فعالیت های دستگاه های اجرایی مسئول در امور پیشگیری، مقام‌سازی، بهسازی لرزه‌ای ساختمان‌ها، زیرساخت‌ها، ابنیه و شریان‌های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده.
  2. نظارت بر مستند سازی حوادث مختلف از طریق تهیه نوار، فیلم، اسلاید و گزارش حوادث و اقدامات به عمل آمده با همکاری ادارات و سازمان ها و نهادهای ذیربط و ارایه آنها به سازمان مدیریت بحران کشور و مراجع استانی.
  3. ایجاد زمینه مناسب تهیه طرح های جامع خطرپذیری در استان به منظور آمادگی‌‌های لازم برای حوادث و سوانح غیر مترقبه طبیعی.
  4. نظارت و ارزیابی اقدامات و مانورهای برگزار شده در مراحل چهارگانه مدیرت بحران به ویژه آمادگی، مقابله و ارایه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور.
  5. نظارت بر فعالیت های امور مالی مدیریت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه های مصوب.
  6. اعزام گروه های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور مستندسازی و تهیه گزارش مستند از حادثه و برنامه‌ریزی مناسب جهت استفاده در حوادث و بلایای مشابه با همکاری سازمان ها و نهادهای ذیربط.
  7. تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرایی طرح ها و برنامه مربوط به پیشگیری، بازسازی و نوسازی و تامین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز برای ارائه به شورای هماهنگی مدیریت بحران استان.
  8. نظارت بر برنامه های ارتقاء کمی و کیفی ماشین آلات و لوازم و تجهیزات امداد، مدیریت نیروی انسانی امور امدادی  و خدمات ایمنی وآتش‌نشانی در سطح استان با همکاری دستگاه های امدادی، شهرداری ها و دهیاری ها استان.
  9. هماهنگی برای ساماندهی و آموزش کلیه تشکل‌های مردمی، نهادهاد غیر دولتی و نیروهای بسیج با همکاری دفتر امور اجتماعی استانداری و بسیج.
  10. افزایش آگاهی های عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران از طریق انتشار کتب و نشریات و رسانه های عمومی.
  11. مدیریت اطلاع رسانی و هشدار سریع و نظارت بر عملکرد دستگاه های متولی و امدادی قبل و بعد از وقوع حادثه.
  12. مدیریت بر تدوین فرایندهای مناسب برای تبیین وظایف دقیق هر یک از دستگاه های اجرایی استان در حوزه مقابله با حوادث غیر مترقبه و امداد ونجات و بازسازی و بازتوانی و نظارت بر اجرای این فرایندها.
  13. نظارت بر تشکیل هسته های فعال در مناطق مستعد حوادث در استان، تشکیل تیمهای امداد و نجات شهرستانها و بخشها از طریق جمعیت هلال‌احمر و همچنین ایجاد هماهنگی به منظور اجرای مانورهای مشترک برای افزایش سطح آمادگی در استان ها.
  14. ترویج، توسعه و پیگیری امور بیمه در بخش های مختلف، سازمان ها و تاسیسات دولتی، اماکن مسکونی، تجاری و بخش کشاورزی و دامی نظارت  عالیه برعملکرد بیمه ها.
  15. نظارت بر اجرای دوره های آموزشی مربوط به مراحل چهار گانه مدیریت بحران توسط مرکز برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری.
  16. مدیریت ارائه خدمات و پیش‌آگاهی های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی، زمینی، هوایی و نظایر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب.
  17. نظارت مستمر کمی و کیفی بر پروژه ها، طرح ها و برنامه های بازسازی مناطق آسیب دیده (در هنگام وقوع حوادث) در قالب استانداردها و دستور العمل‌های ابلاغی و ارائه گزارش اقدامات واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و روند پیشرفت پروژه ها، طرح ها و برنامه ها در سطح استان به مقامات و مسئولین ذیربط استانی و سازمان مدیریت بحران کشور.
  18. نظارت و سیاستگذاری امور مربوط به پایگاه های چند منظوره مدیریت بحران و اردوگاه های اسکان موقت و اضطراری.
  19. نظارت مستمر بر عملکرد کارگروه های تخصصی 14 گانه مدیریت بحران استان ها و فعالیت های شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستانها.
  20. ابلاغ دستورالعملهای اجرایی مربوط به اقدامات مختلف دستگاه های اجرایی استانی در زمان بحرانهای اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه.
  21. نظارت بر را ه اندازی و به روزآوری بانک اطلاعات و انجام هماهنگی‌های لازم به منظور جمع آوری داده های مربوط به امکانات و ظرفیت های سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی و نیروهای مسلح جهت مقابله با بحران در سطح استان.
  22. اعزام کارگروه های تخصصی به نقاط مختلف استان با هدف نظارت عالیه بر رعایت ضوابط و مقررات ایمنی و پیشگیری در فعالیت ها توسط دستگاه های اجرایی استان و تهیه گزارش و ارسال به مبادی ذیربط.
  23. برنامه ریزی و هماهنگی واحدهای مرتبط جهت ایجاد و امکان استفاده از کلیه امکانات و توانمندی های مورد نیاز اعم از دولتی، غیردولتی و نیروهای مسلح در ایجاد آمادگی دائمی برای مقابله با حوادث احتمالی در استان.
  24. برنامه ریزی به منظور ایجاد واحد هشدار سریع استانی و رصد نمودن حوادث و بلایای طبیعی از طریق تشکیل شبکه اطلاعات مدیریت بحران (شامل سیستم اطلاع رسانی و هشدار) استان و اعلام آن به مرکز و مراجع استانی.
  25. بسترسازی لازم در استان ها با اهداف تغییر نگرش مدیران و دست اندرکاران استان از مدیریت حادثه محوری به مدیریت ریسک و کاهش خطر پذیری در کلیه فعالیت ها و اقدامات اجرایی استان.
  26. بسترسازی و فراهم آوردن زمینه های لازم برای پرورش نیروی جایگزین با تأکید بر مواردی از قبیل انتقال تجربیات، ارایه آموزش های لازم و مشارکت دادن در انجام امور، ‌تفویض اختیار.
  27. شرکت در گردهمایی ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره های آموزشی مرتبط.
  28. ارائه خط مشی و سازماندهی فعالیت های دفتر، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان تحت سرپرستی.