يکشنبه 27 مهر 1404

اداره کل حراست

شرح وظایف اداره کل حراست
  1. برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت و هدایت کلیه فعالیت ها و اقدامات تأمینی جهت جلوگیری از دسترسی عوامل غیر مجاز به پرسنل، تأسیسات و اسناد و مدارک و تجهیزات و مخابرات استانداری، فرمانداری، بخشداری ها و شهرداری های استان.
  2. تحقیق و بررسی پیرامون وظایف و مسئولیت های مرتبط با امور حفاظت اخبار، اسناد، پرسنل، فناوری اطلاعات (سخت افزار، نرم افزار و ارتباطات رایانه‌ای) و تأسیسات استانداری و واحد های تابعه و تدوین اهداف، راهبردها و  برنامه های حفاظتی و  پیگیری اجرای آنها.
  3. راهبری امور مربوط به رصد مستمر وضعیت امنیتی و حفاظتی دستگاه متبوع از حیث رعایت استانداردها، دستورالعمل ها و اصول حفاظتی.
  4. هماهنگی و برنامه ریزی برای برگزاری دوره های آموزشی و توجیهی مورد نیاز کارکنان حراست، مدیران و متصدیان مشاغل حساس، کارمندان جدید الورود و سایر کارمندان دستگاه متبوع (حسب ضرروت).
  5. نظارت و برنامه ریزی در راستای جمع آوری و تحلیل اخبار و اطلاعات محیطی و پیش بینی اثرات گوناگون وقایع و تصمیمات بر دستگاه متبوع، جهت ارائه به مراجع ذیربط.
  6. نظارت بر فرایند اطلاع رسانی صحیح و به موقع در خصوص تغییر و تحولات احتمالی در وضعیت دستگاه و کارکنان آن (اعم از نفوذ و توطئه احتمالی و عوامل ایجاد نارضایتی) به مراجع ذی ربط.
  7. پیشنهاد تعیین و بازنگری مشاغل حساس دستگاه بر اساس ضوابط مرتبط.
  8. ارائه مشاوره امنیتی و خدمات اطلاعاتی به بالاترین مقام دستگاه و سایر مراجع ذیصلاح.
  9. برنامه ریزی و نظارت بر نگهداری و حفاظت اطلاعات مربوط به پرسنل استانداری و واحد های تابعه، ایجاد و بروزسانی بانک های اطلاعاتی و  بایگانی‌های مورد نیاز حراست.
  10. مدیریت فرایند بررسی و تعیین صلاحیت پرسنل جهت دسترسی به اسناد طبقه بندی شده.
  11. مدیریت فرایند اعلام صلاحیت پرسنل جهت تصدی مشاغل و داوطلبان اشتغال، انتقال و مأموریت به استانداری و واحدهای تابعه.
  12. مدیریت فرایند بررسی در مورد متقاضیان دریافت سلاح با همکاری دستگاه های ذیصلاح.
  13. نظارت بر فرایند صدور کارت شناسایی کارکنان و انجام کلیه امور مرتبط با اسناد طبقه بندی شده.
  14. ارتباط مستمر با مرکزحراست وزارت کشور به منظور ایجاد هماهنگی در امور مربوطه و اخذ خط مشی ها و دستورالعمل های لازم.
  15. مدیریت فرایند استفاده از وسایل اطلاع رسانی از جمله بیسیم و تلکس در انجام امور محوله بر حسب ضرورت.
  16. نظارت بر مناقصات و مزایده های استانداری و واحدهای تابعه.
  17. نظارت بر سفر خارج از کشور کارکنان استانداری و واحدهای تابعه.
  18. برنامه ریزی، سازمان دهی، نظارت و هدایت کلیه فعالیت ها و اقدامات حراستی.
  19. نظارت و کنترل بر فرآیند تولید، گردش، بایگانی و امحاء اسناد طبقه بندی شده در استانداری  و واحدهای تابعه.
  20. نظارت بر کار یگان های حفاظتی مستقر در استانداری وفرمانداری‌ها.
  21. مدیریت فرآیند بررسی و انتصاب مسوولین وکارکنان  حراست های تابعه استانداری
  22. صیانت از کارکنان، اطلاعات و اسناد طبقه بندی شده، اماکن، تاسیسات و اموال دستگاه شناسائی آسیب ها، تمهیدات و انجام اقدامات پیشگیرانه
  23. پیگیری اخذ بودجه و اعتبارات لازم بری اجرای برنامه ها از مسوولین دستگاه مربوطه.
  24. عضویت و حضور درجلسات شورای معاونین و فرمانداران
  25. ایفای نقش کنترلی در فرآیند مراودات و مبادلات اقتصادی استان و کشورهای هدف و همسایه که به نوعی از طریق استانداری مدیریت می شود.
  26. بستر سازی و فراهم آوردن زمینه های لازم برای پرورش نیروی جایگزین با تأکید بر مواردی از قبیل انتقال تجربیات، ارایه آموزش های لازم و مشارکت دادن در انجام امور، ‌تفویض اختیار.
  27. شرکت در گردهمایی ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره های آموزشی مرتبط.
  28. ارائه خط مشی و سازماندهی فعالیت های دفتر، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان تحت سرپرستی و ارزیابی عملکرد مسئولین حراست.