جمعه 9 آبان 1404

دفتر امور روستایی و شوراها

شرح وظایف دفتر امور روستایی و شوراها
  1. نظارت بر تخصیص، جذب و توزیع اعتبارات مربوط به امور روستایی و دهیاری ها از طریق منابع مختلف اعتباری.
  2. نظارت بر حسن اجرای تفاهم نامه های مشترک سازمان ها و دستگاه های اجرایی مرتبط با امور روستاها ابلاغ شده از سوی وزارت کشور.
  3. برنامه‌ریزی و نظارت بر عملکرد دستگاه های متولی امور روستایی به منظور تحقق و ارتقاء توسعه پایدار روستایی.
  4. نظارت بر فرآیند نیاز سنجی دوره های آموزشی و همچنین اجرای آنها برای دهیاران، کارکنان دهیاری ها و اعضای شورای اسلامی روستا.
  5. نظارت بر فرآیند تهیه بودجه سالیانه و حسابرسی دهیاری های استان براساس دستورالعمل سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور.
  6. نظارت و ارزیابی عملکرد دهیاری های استان در امور مختلف خدماتی، عمرانی، مالی و سایر موارد.
  7. ابلاغ قوانین و دستورالعمل های مرتبط به امور دهیاری ها به فرمانداریها و دستگاه های ذیربط در استان.
  8. آسیب شناسی وضع روستا ها از نظر امکانات زیر بنایی و تسهیلات رفاهی و تعیین نیاز های مالی و خدماتی روستاها جهت ارایه به سازمان برنامه و بودجه استان.
  9. همکاری با دفتر فنی استانداری و سایر دستگاه های اجرایی در زمینه تهیه وتنظیم معیارها و ضوابط لازم برای تعیین اولویت های طرح های عمرانی در روستاها.
  10. هماهنگی و پیگیری به منظور تهیه و بازنگری طرح های هادی و سایر طرح های روستایی با مشارکت بنیاد مسکن و سایر مراجع ذیربط.
  11. برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور بررسی شرایط اعطای مجوز تأسیسدهیاری ها در روستاها و اعلام اسامی روستاهای واجد شرایط به سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور برای دریافت مجوز تأسیسدهیاری ها و پیگیری برای راه اندازی آن.
  12. هماهنگی و برنامه‌ریزی برای تشکیل کمیسیون رتبه بندی دهیاری های استان و پیگیری و اجرای مصوبات آن.
  13. نظارت و ساماندهی امور اداری و استخدامی دهیاری های استان.
  14. راهبری و پشتیبانی امور مربوط به شوراهای اسلامی روستا و بخش.
  15. بازرسی از برنامه های عمرانی و گزارش‌گیری مستمراز نحوه اجرای مصوبات، قوانین و مقررات و پیشرفت برنامه های عمرانی و روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و تلاش برای رفع موانع پیشرفت برنامه ها.
  16. بررسی و اظهار نظر در مورد مصوبات شورای اسلامی روستا در امور برنامه های عمرانی از نظر مالی و اعتباری.
  17. همکاری با دستگاه های ذیربط در تدوین طرح های توسعه اقتصادی روستایی جهت ارایه پیشنهاد به سازمان برنامه و بودجه استان.
  18. انجام هماهنگی و پیگیری لازم از دستگاه های ذیربط، بانک ها و موسسات مالی در خصوص پرداخت کمکهای فنی و اعتباری، تسهیلات قرض الحسنه و وام های خرد جهت توسعه اشتغال روستایی و تهیه گزارش عملکرد در این زمینه.
  19. همکاری با واحدهای ذیربط در وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی و واحدهای تخصصی استانداری به منظور بررسی وشناسایی راهکارهای اجرایی و عملیاتی جلب مشارکت روستاییان و بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه روستایی و ارتقاء خدمات عمومی.
  20. همکاری در توسعه خدمات و بهداشت عمومی در سطح روستاها با همیاری دهیاران و واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و تهیه گزارش از روند توسعه پوشش بیمه ای در روستاهای استان.
  21. همکاری با اداره کل مدیریت بحران استان به منظور تعیین اولویت روستاها از نظر مبارزه با خطرات ناشی از حوادث غیرمترقبه برای تخصیص اعتبارات لازم.
  22. ارایه خط مشی‌های لازم به منظور تأمین و تجهیز دهیاری ها و انجام هماهنگی لازم دراین زمینه با واحدهای استانی دستگاه های اجرایی و پیگیری تأمین ماشین آلات عمرانی و خدمات روستاها از سوی واحدهای ذیربط.
  23. همکاری با واحدهای مسئول در بررسی تعرفه های عوارض محلی و بهای خدمات پیشنهادی دهیاری ها و شوراهای اسلامی روستا و پیگیری انجام مراحل قانونی جهت تأیید و ابلاغ آنها برای اجرا.
  24. بستر سازی مناسب جهت جانشین پروری و حمایت از نیروهای توانمند با رویکرد انتقال تجارب، برگزاری دوره های آموزشی، مشارکت دادن در انجام امور، تفویض اختیار و ساز و کارهای مناسب مدیریتی.
  25. شرکت در گردهمایی‌ها، جلسات داخل و خارج از استان و دوره های آموزشی مرتبط.
ارایه خط مشی و سازماندهی فعالیت های دفتر، هدایت، هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملکرد کارکنان تحت سرپرستی.